H παρέμβαση του δημοσιογράφου και συγγραφέα Σταύρου Χριστοδούλου στην εξόφθαλμη (αλλά όχι πρωτοφανή) υπόθεση προληπτικής λογοκρισίας από πλευράς ΔΣ του ΡΙΚ στη μεταφορά στη μικρή οθόνη του βιβλίου του “Τρεις Σκάλες Ιστορίας” επιβεβαιώνει όχι μόνο τα όσα γράφτηκαν για το θέμα (ανάμεσά τους και σ’ αυτή εδώ τη στήλη) αλλά και την κωμικοτραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ακριβοπληρωμένη (με 35 εκ. ετησίως) κρατική τηλεόραση που αδυνατεί όχι μόνο να συμβαδίσει με το 2023 αλλά ούτε καν με τον 21ο αιώνα.
“Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου Γιώργος Κέντας ανησυχεί πως το θέμα του βιασμού γυναίκας το 1974 θα προκαλέσει την κυπριακή κοινωνία, ότι ο κόσμος δεν είναι έτοιμος να βρεθεί αντιμέτωπος με μια τέτοια ιστορία (και άλλα παρόμοια που δεν έχει νόημα να αναφέρω) οπότε το ΔΣ αποφάσισε να μην προχωρήσει [με τη σειρά]” γράφει ο Σταύρος που αποφάσισε να σπάσει τη σιωπή του “επειδή το ΡΙΚ δεν είναι το αμπελοχώραφο του παππού τους και επειδή αρνούμαι να υποτιμούν τόσο βάναυσα τη νοημοσύνη μου”. Όλων μας φίλε Σταύρο αλλά αυτό ακριβώς δεν είναι το job description του ΡΙΚ; Ήθελαν να μας προστατεύσουν από έναν βιασμό, όχι όμως και αυτόν την νοημοσύνης μας. Ποιο; Το ΡΙΚ που δεν μετέδωσε σειρά εποχής που να μην έχει βιασμό στα στάχυα.
Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που το ΡΙΚ προβαίνει σε προληπτική ή άλλου είδους λογοκρισία γιατί κάποιοι έκριναν από πριν ότι δεν πρέπει να μεταδοθούν κάποια προγράμματα, διαφημίσεις ή πρόσωπα γιατί το υπερευαίσθητο κοινό του ΡΙΚ θα ταραχτεί, σοκαριστεί ή συγχυστεί. Βέβαια αυτό δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα αν σκεφτεί κανείς ότι όσοι απέμειναν να βλέπουν ακόμα ΡΙΚ είναι πάνω από 70 κι αυτοί αναγκαστικά γιατί η νοσοκόμα τους έκρυψε το remote. Ίσως όντως η λογοκρισία να υφίσταται για να μην χάσουν τηλεθεατές - από κανένα εγκεφαλικό.
Προσέξτε, δεν μιλάμε για την επιλογή του τμήματος τηλεόρασης να μην προχωρήσει με την παραγωγή ή αγορά κάποιου προγράμματος για λόγους ποιότητας ή εμπορικότητας (αν και η τελευταία ουδόλως θα πρέπει να απασχολεί μια δημόσια τηλεόραση πόσο μάλλον το ΡΙΚ με την αμελητέα τηλεθέαση) αλλά την κραυγαλέα, κατάφωρη και ξεδιάντροπη λογοκρισία προγραμμάτων ή προσώπων αφότου εγκρίθηκαν από κάποιον αρμόδιο του Ιδρύματος. Πιο πρόσφατο παράδειγμα (εκτός από τις “Σκάλες”) η υπερευαισθησία που επέδειξε το ΡΙΚ στην προστασία της υπόληψης(;) του καταδικασμένου serial killer Νίκου Μεταξά ματαιώνοντας τη μετάδοση του επεισοδίου της νέας true crime σειράς “Στα όρια” του Σταύρου Ποταμάρη που εμπνεύστηκε από τη σοκαριστική υπόθεση μετά την αποστολή επιστολής από την οικογένεια του δράστη που περιείχε απειλές για νομικά μέτρα. Κι ενώ το ΡΙΚ, όπως κάθε σοβαρό κανάλι, θα μπορούσε να τραβήξει κάποιες κόκκινες γραμμές με τους δημιουργούς της σειράς πριν την παραγωγή της (πχ όχι πρόσφατες ιστορίες, να μην “φωτογραφίζονται” θύτες και θύματα κλπ) προτίμησε να πετάξει στα σκουπίδια τη σκληρή δουλειά των συντελεστών -που το ίδιο είδε και ενέκρινε- επειδή δέχτηκε ένα μη-δεσμευτικό νομικό έγγραφο στο δημόσιο email(!) του Ιδρύματος!
Εκτός από προγράμματα το ΡΙΚ δείχνει και μια αδυναμία στο να κόβει πρόσωπα που δεν είναι αρεστά στη διεύθυνση ή/και το ΔΣ. Όπως το διπλό φιάσκο με τον Νότη Σφακιανάκη. Το 2012 επί Χριστόφια ο Νότης Σφακιανάκης ήταν για πρώτη φορά καλεσμένος στο (νεοφώτιστο τότε) “Τετ α Τετ” του Τάσου Τρύφωνος όμως η εκπομπή που δεν βγήκε ποτέ αέρα καθώς την έκοψε ο τότε πρόεδρος του ΔΣ του ημικρατικού Μάκης Συμεού για το λόγο ότι ο τραγουδιστής δήλωνε on camera ότι “η χούντα ήταν καλύτερη”, ότι “οι μισότρελοι στρατιωτικοί, ήταν καλύτεροι, δυστυχώς, από τους σημερινούς φαύλους πολιτικούς” κι επίσης ότι δεν αναγνωρίζει τον Χριστό και εκφράζει την πίστη του στο Δωδεκάθεο. Όλα αυτά ήταν too much για το θεοσεβούμενο και δημοκρατικό ΡΙΚ και σε μία αμιγώς... δημοκρατική κίνηση που θα ζήλευε και η Επιτροπή Λογοκρισίας της χούντας, έκοψε με συνοπτικές διαδικασίες την εκπομπή. Το 2016 ο Τάσος Τρύφωνος φιλοξενεί εκ νέου τον Νότη στο “Τετ α Τετ”, σου λέει αυτή τη φορά με Αναστασιάδη πρόεδρο θα μπορεί να πει ανενόχλητος τις παπαριές του χωρίς να ανοίξει ρουθούνι. Όπως κι έγινε. Ο Νότης το έπαιξε safe αυτή τη φορά και πλήρως εναρμονισμένος στο χρυσαυγίτικο κλίμα της εποχής τα έχωσε σε πρόσφυγες και μετανάστες. Τι ριψάσπιδες τους είπε, τι ότι έρχονται με γεμάτα πορτοφόλια, τι ότι δεν είναι πρόσφυγες αλλά πράκτορες που βιάζουν(!) την πατρίδα μας και γενικά επιδόθηκε σε ένα ξενοφοβικό και ρατσιστικό παραλήρημα που κράτησε σχεδόν έξι λεπτά τηλεοπτικού χρόνου. Και μαντέψτε, αυτή η εκπομπή έπαιξε κανονικά. Και το καλύτερο; Όταν το ΡΙΚ κλήθηκε από την Επιτροπή Δεοντολογίας να απολογηθεί γι’ αυτό το αίσχος, η τότε διοίκηση δικαιολογήθηκε ότι είναι πολιτική του ημικρατικού “να μην απορρίπτει τίποτα ώστε να αφήνεται στην κρίση των τηλεθεατών και της κοινωνίας, μιας κοινωνίας που είναι ικανή να απορρίψει ιδέες και απόψεις τις οποίες δεν ασπάζεται και δεν υιοθετεί”. Μπούρδες δηλαδή, γιατί στην πρώτη συνέντευξη Σφακιανάκη έπραξε το ακριβώς αντίθετο, όπως και στις μελλοντικές περιπτώσεις άκρατης λογοκρισίας!
Όπως το κόψιμο του επεισοδίου της εκπομπής “Με τη φωνή σου” της Ελίτας Μιχαηλίδου το φθινόπωρο του 2021 με καλεσμένο τον Μακάριο Δρουσιώτη όπου μιλούσε για το βιβλίο του “Η Συμμορία” με την πέρα για πέρα γελοιοδέστατη δικαιολογία ότι “έλειπε η παραγωγός της εκπομπής” (ποτέ και πουθενά btw). Ακόμα κυκλοφορεί ως ανέκδοτο στους διαδρόμους του ΡΙΚ που πλέον όταν κόβεται κάποιος καλεσμένος ή εκπομπή με εντολές άνωθεν λένε πως “ο παραγωγός λείπει σε ταξίδι για δουλειές” (όπως ο τίτλος της δεύτερης ταινίας του Emir Kusturica που εμπνεύστηκε από τη “επίσημη” δικαιολογία απουσίας όσων έστελνε το κομμουνιστικό καθεστώς της Γιουγκοσλαβίας σε στρατόπεδα εργασίας). Ακριβώς ένα χρόνο μετά η διεύθυνση του ΡΙΚ κόβει και πάλι επεισόδιο εκπομπής της Ελίτας (το “Ντοκουμέντο”) αυτή τη φορά με καλεσμένο τον Κοσμήτορα της Σχολής Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Κύπρου, καθηγητή Στρατηγικής Διοίκησης κ. Χαρίδημο Κ. Τσούκα επειδή άσκησε κριτική στη διακυβέρνηση Μακαρίου αλλά και στην ίδια την ιερή αγελάδα με ράσα που κανείς δεν τολμά να αγγίξει χωρίς να κατηγορηθεί ότι “ξεπλένει την ΕΟΚΑ Β’”. Να μην πούμε για το κόψιμο του Ευσταθίου της ΕΔΕΚ από το “Μέρα μεσημέρι”, τη σταθερή λογοκρισία των “Πατατών” από τα τηλεφωνήματα που έπεφταν από Προεδρικό και τα κόμματα ή το προληπτικό κόψιμο του βραδινού show του Γιόρτσιου επειδή θα περιείχε σάτιρα - γιατί θα το ξημερώσουμε.
Το έγραψα στο παρελθόν και το ξαναγράφω: Όσο η κρατική/κυβερνητική/προεδρική/καθεστωτική τηλεόραση θα διοικείται από διορισμένους από κόμματα άσχετους ή θα διευθύνεται από ασπόνδυλα που ενδιαφέρονται μόνο να παρουσιάζουν τα διαπιστευτήριά τους στον Λόφο, θα πληρώνουμε 37 εκατομμύρια τον χρόνο για βράκες, κούζες και δρεπάνια και για ένα απολίθωμα κυβερνητικής και εθνικιστικής προπαγάνδας που ταιριάζει περισσότερο σε κάποιο τριτοκοσμικό προσωποπαγές καθεστώς παρά σε χώρα του 21ου αιώνα που θέλει να περνιέται για ευρωπαϊκή.
Γιατί εκτός των άλλων έχουμε και τη δημόσια(;) τηλεόραση που μας αξίζει.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:
• Σοβαρός τραυματισμός 84χρονου μοτοσικλετιστή μετά από τροχαίο - Ο οδηγός εγκατέλειψε την σκηνή
• Θρήνος: Πέθανε γνωστός Έλληνας Youtuber από ανακοπή - Ήταν μόλις 35 χρονών
• Χριστίνα Παυλίδου: Η υπόσχεση που έδωσε στην κόρη της Μαρία και η αναφορά στην Άλκηστη
• Netflix: Αυξήσεις στις τιμές σε Κύπρο και Ελλάδα - Δείτε το κόστος στα νέα πακέτα
Ακολουθήστε το Tothemaonline.com στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις