ΥΓΕΙΑ

Αποκτούν εμμονές τα παιδιά που είναι «κολλημένα» σε μία οθόνη; Τι δείχνει έρευνα

Αποκτούν εμμονές τα παιδιά που είναι «κολλημένα» σε μία οθόνη; Τι δείχνει έρευνα

Όπως και οι ενήλικες, έτσι και τα παιδιά ξοδεύουν αρκετό από το χρόνο τους μπροστά από μια οθόνη σήμερα. Ωστόσο, μαζί με όλα τα προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν από την αλόγιστη χρήση, νεότερη μελέτη αναδεικνύει τον κίνδυνο εμφάνισης ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής (ΙΨΔ).

Σύμφωνα με τα ευρήματα που δημοσιεύτηκαν στο Journal of Adolescent Health, που προέκυψαν από την αξιολόγηση 9.200 παιδιών ηλικίας 9 και 10 ετών, οι πιθανότητες ανάπτυξης ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής αυξάνονταν με κάθε ώρα που τα παιδιά αφιέρωναν σε διαδικτυακά βίντεο (όπως στο YouTube) ή βιντεοπαιχνίδια.

Ωστόσο, πρόκειται πιθανότατα για μια αμφίδρομη σχέση. Όπως εξηγούν οι ερευνητές, ενδεχομένως τα παιδιά που έχουν μεγαλύτερη τάση να αναπτύξουν αυτή τη διαταραχή να αρχίσουν να παρακολουθούν ψυχαναγκαστικά βίντεο ή να «εθίζονται» στα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Με λίγα λόγια, τα ψυχαναγκαστικά παιδιά μπορεί να οδηγηθούν στο να παίζουν βιντεοπαιχνίδια ή να παρακολουθούν διαδικτυακά βίντεο το ένα πίσω από το άλλο, ενόσω οι αλγόριθμοι τα τροφοδοτούν με πρόσθετα βίντεο, παρασύροντάς τα σε έναν αέναο φαύλο κύκλο. Όλα αυτά, με τη σειρά τους, μπορούν να επιδεινώσουν τον ψυχαναγκασμό τους.

Υπάρχουν δύο κομβικές ηλικίες όπου η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή εμφανίζεται συχνότερα. Το ένα είναι τα προεφηβικά χρόνια και το άλλο είναι η πρώιμη ενηλικίωση.

Οι ερευνητές βασίστηκαν στο πρώτο χρονικό σημείο ως εναρκτήριο για την έρευνά τους, εστιάζοντας σε παιδιά από τις ΗΠΑ, που περνούσαν κατά μέσο όρο τέσσερις ώρες ημερησίως μπροστά σε κάποια οθόνη.

Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, το 4,4% των συμμετεχόντων στη μελέτη ανέπτυξε ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, με βάση ένα τυποποιημένο ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσαν οι γονείς. Οι πιθανότητες αυξάνονταν για κάθε επιπλέον ώρα την ημέρα που το παιδί περνούσε παίζοντας βιντεοπαιχνίδια (κατά 15%) ή παρακολουθώντας βίντεο, όπως στο YouTube (κατά 11%).

Παρόλα αυτά, άλλες δραστηριότητες, όπως η παρακολούθηση τηλεόρασης, η ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων και η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, δε συσχετίστηκαν με τον κίνδυνο εμφάνισης της διαταραχής.

Αν και ο λόγος αυτής της διαφοροποίησης δεν είναι σαφής, οι ερευνητές εκτιμούν ότι ενδέχεται τα παιχνίδια και τα διαδικτυακά βίντεο να αποσπούν την προσοχή ορισμένων παιδιών με διαφορετικό τρόπο. Τα βιντεοπαιχνίδια θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να τροφοδοτήσουν την τελειομανία, διότι τα παιδιά προσπαθούν ξανά και ξανά να πετύχουν το υψηλότερο σκορ. Με παρόμοιο τρόπο, ο αλγόριθμος του YouTube προτείνει συνεχώς νέα βίντεο, παρατείνοντας ασυναίσθητα τον χρόνο παρακολούθησης.

Συμπερασματικά, αυτό δε σημαίνει ότι θα πρέπει οι ηλεκτρονικές συσκευές να αποκλειστούν από τα παιδιά. Οι γονείς όμως θα πρέπει να παρακολουθούν στενά τον χρόνο που τα παιδιά ξοδεύουν μπροστά από μια οθόνη και να θέτουν όρια στα παιδιά. Συνεπώς, το «μέτρον άριστον» αποτελεί κι εδώ τη χρυσή τομή.

ΠΗΓΗ: ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:

• Τραγική κατάληξη: Εντοπίστηκε νεκρή η 59χρονη που έψαχναν στη Λεμεσό - Την βρήκαν στην πολυκατοικία όπου διέμενε

• Σοβαρός τραυματισμός 84χρονου μοτοσικλετιστή μετά από τροχαίο - Ο οδηγός εγκατέλειψε την σκηνή

• Θρήνος: Πέθανε γνωστός Έλληνας Youtuber από ανακοπή - Ήταν μόλις 35 χρονών

• Χριστίνα Παυλίδου: Η υπόσχεση που έδωσε στην κόρη της Μαρία και η αναφορά στην Άλκηστη

• Netflix: Αυξήσεις στις τιμές σε Κύπρο και Ελλάδα - Δείτε το κόστος στα νέα πακέτα

• Κόκκινος συναγερμός για τα θανατηφόρα: Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου οι ειδικοί - «Με ενοχλεί να θάβουμε νέα παιδιά»



ΠτΔ: Περήφανος για την διοργάνωση του Eurobasket 2025 στην Κύπρο - Παρέλαβε το τρόπαιο

ΠτΔ: Περήφανος για την διοργάνωση του Eurobasket 2025 στην Κύπρο - Παρέλαβε το τρόπαιο

Η διοργάνωση του Eurobasket που θα γίνει στην Κύπρο το 2025 θα είναι εξαιρετική δήλωσε απόψε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης.

Ακολουθήστε το Tothemaonline.com στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to top