Έργα παιδιών από τις συλλογές του Αρχείου Παιδικής Τέχνης Δημοτικής Εκπαίδευσης εκτίθενται στον Πολυχώρο Πολιτισμού “Παλαιά Ηλεκτρική” στην Πάφο με τη στήριξη των Πολιτιστικών Υπηρεσιών Κύπρου, της Υπηρεσίας Ανάπτυξης Προγραμμάτων και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου.
Σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ, ο Κυριάκος Θεοχάρους, Επιμελητής και Συντονιστής της Έκθεσης, ανέφερε πως η έκθεση που ξεκίνησε σήμερα θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Μαρτίου και είναι προγραμματισμένο να την επισκεφθούν σχολεία της Επαρχίας Πάφου.
Η έκθεση, ανέφερε ο κ. Θεοχάρους, περιλαμβάνει και τον επαναπατρισμό 83 έργων της δεκαετίας του 1960 από την Αμερική.
Όπως ανέφερε ο Επιμελητής της Έκθεσης, το 1961 ογδόντα τρεις παιδικές ζωγραφιές από δημοτικά σχολεία όλων των επαρχιών της Κύπρου που δημιουργήθηκαν τη δεκαετία 1950-1960, στάλθηκαν στο Πανεπιστήμιο του Μάντισον στο Ουισκόνσιν της Αμερικής, στα πλαίσια κάποιου διαγωνισμού και παιδικής έκθεσης που οργανώθηκε εκεί.
Οι παιδικές ζωγραφιές του ΄60 εντοπίστηκαν, είπε, μετά από χρόνια από την καθηγήτρια τέχνης του Πανεπιστημίου του Μάντισον, κ. Lynda Barry, με τη βοήθεια συναδέλφων της . Ακολούθως, ήλθε σε επαφή με την κ. Αιμιλία Σουρουλλά που ζει και εργάζεται στην Αμερική, με σκοπό τον εντοπισμό των μικρών τότε ζωγράφων.
Ο κ. Θεοχάρους ανέφερε πως τον Μάιο του 2019 τα έργα κατάφεραν να επιστρέψουν πίσω στην Κύπρο με στόχο την προβολή τους μέσα από μια σειρά εκθέσεων που συνοδεύονται από εκπαιδευτικά προγράμματα και τέλος την ένταξή τους στο Αρχείο Παιδικής Τέχνης Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Οι παιδικές ζωγραφιές του ΄60 δεν αποτελούν, σημείωσε, “ απλά χαριτωμένες απεικονίσεις αγροτικών παραστάσεων και φολκλόρ πορτρέτων αλλά προβάλλουν μια διαφορετική μορφή ευαισθησίας και αυθορμητισμού –σε σχέση με τις δημιουργίες των σημερινών παιδιών- από τις οποίες μπορούμε να λάβουμε πληροφορίες τόσο για το επίπεδο των δεξιοτήτων όσο και για τη συναισθηματική νοημοσύνη ενός παιδιού του ΄60”.
Επεσήμανε δε, πως οπωσδήποτε πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι οι ζωγραφιές αυτές δημιουργήθηκαν την εποχή της νεοσύστατης Κυπριακής Δημοκρατίας, πριν την τουρκική εισβολή και πολύ πιο πριν την επιβολή στερεοτύπων μέσα από ηλεκτρονικές οθόνες που καλούπωσαν την παιδική φαντασία.
Τα παιδιά του ‘60 επιλέγουν στη ζωγραφιά τους να δημιουργήσουν μια ρεαλιστική απεικόνιση και σε μεγάλο βαθμό το επιτυγχάνουν, η οποία συμπληρώνεται με πολλές λεπτομέρειες και έντονα διακοσμητικά στοιχεία, συμπλήρωσε.
Αντιθέτως, συνέχισε ο Επιμελητής της Έκθεσης, στις σημερινές παιδικές ζωγραφιές τα παιδιά ενστικτωδώς εγκαταλείπουν γρήγορα τα ρεαλιστικά θέματα και την προχωρούν στην πραγμάτωση μιας πιο αφηρημένης απεικόνισης που συχνά προστίθενται στοιχεία, κάποια εικονίδια “emojis” παρμένα από τον ψηφιακό κόσμο.
Επεσήμανε πως όπως μπορούμε να υποθέσουμε στις ζωγραφιές του ΄60 τα παιδιά επιθυμούν μέσα από τη ρεαλιστική οπτική να δημιουργήσουν κάτι που θα έχει νόημα στο άτομο στο οποίο θα το παρουσίαζαν και ασχολούνται με θέματα του περιβάλλοντος τους.
Πρέπει όμως να επισημανθεί, πρόσθεσε, πως το 1960 στον καλλιτεχνικό χώρο της Κύπρου τα εικαστικά κινήματα όπως ο μοντερνισμός, η αφαίρεση και ο εξπρεσιονισμός ήταν ακόμη σε πρώιμα στάδια και μέχρι τότε ελάχιστοι καλλιτέχνες εντάσσονταν σε αυτά.
Η διαφύλαξη των παιδικών ζωγραφιών του ΄60 και η αναγνώριση τους ως πολιτιστική κληρονομιά τονίζει τη σημασία του μαθήματος των Εικαστικών Τεχνών στην σύγχρονη Παιδεία, ανέφερε, προσθέτοντας πως μέσα από την Τέχνη το παιδί μορφώνεται για διάφορες ανθρώπινες εμπειρίες παρελθοντικές και παροντικές, αναπτύσσει τις δεξιότητες του, τη φαντασία του και την έκφραση των συναισθημάτων του.
Ένα παιδί παρατηρώντας τους ποικίλους τρόπους σκέψης και πρακτικής των άλλων γύρω από ένα κοινό θέμα στο μάθημα της τέχνης καλλιεργεί τον σεβασμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας, σημείωσε.
«Αυτό που είναι σημαντικό να θυμόμαστε είναι ότι η τέχνη των παιδιών έχει τη δική της λογική» ανέφερε και η Ellen Winner, κατέληξε ο κ. Θεοχάρους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:
• Βέφα Αλεξιάδου: Πέθανε σε ηλικία 91 ετών η αγαπημένη μαγείρισσα
Ακολουθήστε το Tothemaonline.com στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις