Την Παρασκευή 10 Μαΐου εγκαινιάζεται το περίπτερο της Κύπρου στην 58η Μπιενάλε Βενετίας το οποίο παρουσιάζει μεταθανάτια έκθεση - αφιέρωμα στον πρωτεργάτη και θεμελιωτή της σύγχρονης τέχνης στη χώρα, Χριστόφορο Σάββα, με τίτλο, «Χριστόφορος Σάββα: Πρόωρα, Ξανά» μια ιδιαίτερη χρονική συγκυρία.
Ο γεννηθέντας στον Μαραθόβουνο καλλιτέχνης το 1924 ήταν ανάμεσα στους έξι καλλιτέχνες που εκπροσώπησαν το 1968 την Κύπρο στην πρώτη επίσημη συμμετοχή της ως ανεξάρτητο κράτος στην Μπιενάλε Βενετίας, ενώ σηματοδοτεί, επίσης, την πεντηκοστή επέτειο από τον πρόωρο θάνατο του του Χριστόφορου Σάββα, στο Λονδίνο, λίγο καιρό μετά τα εγκαίνια της έκθεσης σε ηλικία μόλις 50 ετών.
Ανακοίνωση από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες αναφέρει ότι «ο Χριστόφορος Σάββα είναι, αδιαμφισβήτητα, ένας από τους πιο πρωτοποριακούς Κύπριους καλλιτέχνες του εικοστού αιώνα και έχοντας περάσει ένα μεγάλο μέρος της δεκαετίας του ’50 στο Παρίσι και το Λονδίνο επέστρεψε στη Λευκωσία το 1960 και σε σύντομο χρονικό διάστημα δημιούργησε ένα εντυπωσιακό και εξαιρετικά ποικίλο εικαστικό έργο».
Το έργο αυτό, «εκτεινόταν από τη ζωγραφική στη γλυπτική και τις πειραματικές κατασκευές με σύρμα, τσιμέντο και κομμάτια από υφάσματα, παράλληλα με τον σχεδιασμό επίπλων και τις αρχιτεκτονικές του παρεμβάσεις».
Επίσης, «η συνύπαρξη διάφορων τεχνοτροπιών και ο πλούτος θεμάτων και αναφορών που εμφανίζονται στο έργο του φαίνεται να υποδηλώνουν ότι τα αυστηρά φορμαλιστικά ερωτήματα της τέχνης της εποχής δεν αποτελούσαν το κύριο μέλημά του».
«Θα μπορούσε να ειπωθεί ότι ο πυρήνας της πρακτικής του Σάββα μετατοπιζόταν διαρκώς προς ένα μέρος που βρισκόταν πέρα από τη μορφή και το περιεχόμενο κάθε μεμονωμένου έργου ενώ εξετάζοντας τη δράση του καλλιτέχνη στο σύνολό της, δημιουργείται η αίσθηση ότι αυτή η υπέρβαση αποδίδει περιεκτικά́ τον ρόλο του στην κυπριακή κοινωνία, καθώς και στο τοπικό καλλιτεχνικό σύστημα που άρχισε να οργανώνεται στα χρόνια μετά την ανεξαρτησία της Κύπρου από τη Μεγάλη Βρετανία» αναφέρει η ανακοίνωση.
Προσθέτει ότι «τον Μάιο του 1960, ο Σάββα ίδρυσε μαζί τον Ουαλό καλλιτέχνη, Glyn Hughes, την Γκαλερί, Απόφαση, το πρώτο ανεξάρτητο πολιτιστικό κέντρο της νεοσύστατης Κυπριακής Δημοκρατίας, που σύντομα θα αποτελούσε το επίκεντρο της πνευματικής και πολιτιστικής δραστηριότητας στο νησί».
Οι εντυπωσιακά ποικίλες δραστηριότητες της «Απόφασης» συμπεριλάμβαναν εικαστικές παρουσιάσεις, θεατρικές παραστάσεις, περφόρμανς, κινηματογραφικές εκδηλώσεις, ποιητικές βραδιές, παιδική ζωγραφική, αλλά και την πρώτη κοινή έκθεση Ελληνοκύπριων και Τουρκοκύπριων καλλιτεχνών, ένα τολμηρό εγχείρημα για την εποχή.
«Αυτή η σχεδόν ιδιοσυγκρασιακή πολυφωνία είναι ανάλογη με την έντονη καλλιτεχνική παραγωγή του Σάββα: σε μία πολωμένη και διχασμένη κοινωνία, η οποία μόλις είχε καταφέρει να εξέλθει από τον αντιαποικιακό αγώνα προτού βυθιστεί σε δικοινοτικές διαμάχες, η τακτική της σύζευξης αντιθέτων αποτελούσε, τουλάχιστον, πολιτική δήλωση», σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Επίσης, «το έργο του Σάββα υπήρξε μοναδικό στην αναδυόμενη εικαστική σκηνή της Κύπρου και μέσα από αυτό, ο καλλιτέχνης οικειοποιήθηκε και ανάπλασε θεματικές και τεχνοτροπίες, συμπυκνώνοντας ταυτόχρονα αναφορές στην ελληνική και την αφρικανική κλασική τέχνη, την κυπριακή χειροτεχνία, τη λαϊκή τέχνη, την Άμορφη τέχνη και την Ποπ Αρτ, καθώς και σε πρωτοποριακά κινήματα».
Για την έκθεση «Πρόωρα, Ξανά» που παρουσιάζει η Κύπρος στην Μπιενάλε της Βενετίας η ανακοίνωση αναφέρει ότι «είναι μέρος μιας μακροπρόθεσμης έρευνας γύρω από την παρακαταθήκη του καλλιτέχνη και τους τρόπους με τους οποίους οι βασικές θεματικές που ανιχνεύονται μέσα από τη ζωή και το έργο του εξακολουθούν να αντηχούν σε τοπικό και διεθνές επίπεδο».
Προσθέτει ότι «συντονίζεται άρτια με τις σύγχρονες και απαραίτητες συζητήσεις για το νησί και άλλα νεοσύστατα κράτη με αποικιακό παρελθόν, τα οποία δεν είχαν την ευχέρεια να διαπραγματευτούν το ‘μοντέρνο’ κατά έναν επαρκή και αυτόνομο τρόπο, επιλέγοντας εντέλει να εμβαθύνουν κατευθείαν στο ‘σύγχρονο’».
Καταλήγοντας οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες σημειώνουν ότι «η επιστροφή του έργου του Σάββα στη Βενετία αποτελεί τόσο φόρο τιμής σε μια θεμελιώδη μορφή της κυπριακής τέχνης, όσο και την αφορμή για αναστοχασμό ως προς τους μηχανισμούς που οδήγησαν στη διαμόρφωση της εικόνας του νέου κυπριακού κράτους και την πορεία που ακολούθησε η τέχνη στο νησί μετά την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας».
Η συμμετοχή της Κύπρου στην 58η Διεθνή Έκθεση – La Biennale di Venezia συνδιοργανώνεται από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου και το Point Centre for Contemporary Art, Λευκωσία.
Επιμελητής κυπριακής συμμετοχής : JacopoCrivelliVisconti, Επίτροπος: Λούλη Μιχαηλίδου, Διεύθυνση Έργου: Αντρέ Ζιβανάρη, Βοηθός Επίτροπος: Αγγέλα Σκορδή, Διαχείριση: Μαρίνα Χριστοδουλίδου, Συντονισμός: Μαρία Μηνά, Έρευνα: Πωλίνα Νικολάου, Μαρίνα Χριστοδουλίδου, Eγκατάσταση: Rumen Tropchev, Peter Eramian, Γραφιστικός σχεδιασμός και Αρχιτεκτονική έκθεσης: Studio Manuel Raeder.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:
• Εconomist: Οκτώ πολιτικές προβλέψεις για το 2025 - Τι έχουμε να περιμένουμε
• Απόδραση κρατουμένου: Στήριξη ΣΑΚ στον υπό διαθεσιμότητα Αστυνομικό - Προσλήφθηκε για άλλο λόγο
• Σε κατάσταση κινδύνου - Άνδρας βούτηξε σε φουρτουνιασμένη θάλασσα - Δείτε βίντεο από τη διάσωση
• Αλκοόλ και οδήγηση: «Καμπανάκι» για την περίοδο Χριστουγέννων - Οι ποινές και οι τιμές
• Πώς να απολαύσεις το γιορτινό τραπέζι χωρίς ενοχές – Διατροφολόγος στο «Τ»
Ακολουθήστε το Tothemaonline.com στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις