Στημένο ή όχι, προιόν αυθόρμητου θυμού ή χρόνιας αντιπαράθεσης ανάμεσα στον διάσημο ηθοποιό και τον παρουσιαστή, όπως και να έχει, το σίγουρο είναι το χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον παρουσιαστή Κρις Ροκ, έσωσε τα γέρικα 94α Όσκαρ από την καταστροφή.
Σε μια τελετή που δεν εγκυμονούσε εκπλήξεις αφού ήταν εξίσου βέβαια τόσο τα Όσκαρ πρώτης γραμμής- όπως αυτό του Α' γυναικείου ρόλου στην απόλυτα μεταμορφωμένη Τζέσικα Τσαστέιν- όσο και τα περισσότερα από τις υπόλοιπες υποψηφιότητες που δόθηκαν στην σχεδόν αδιάφορη “Εξουσία του σκύλου”, δεν είναι να απορείς που αρκούσε ένα χαστούκι για να μιλάει σήμερα για την τελετή ολόκληρος ο πλανήτης.
Ούτε η επιπλέον υποψηφιότητα της ειδικής κατηγορίας της ψηφισμένης από το κοινό ταινίας, ούτε οι έξτρα εκπλήξεις, ούτε καν ο οργισμένος Σον Πεν που δεν έλιωσε τελικά τα Όσκαρ του επειδή δεν εμφανίστηκε ο Ζελένσκι, ήταν αρκετά για να στρέψουν τα βλέμματα του κοινού προς τον γερασμένο θεσμό, αν δεν έπεφτε ξαφνικά ο απρόσμενος, ηχηρός κόλαφος. Κάποιοι βέβαια λένε ότι πρόκειται για ένα καλοστημένο κόλπο που έφερε ακόμα περισσότερους θεατές στους δέκτες και έβαλε φωτιά στα social media ενώ άλλοι διχάστηκαν ανάμεσα στους προασπιστές του Γουίλ Σμιθ και σε αυτούς του Κρις Ροκ.
Τι ακριβώς συνέβη; Ένα από τα χονδροειδέστατα αστεία του παρουσιαστή, ο οποίος φημίζεται για την ακραία stand up comedy, που φέρνει στα όρια το κοινό και τα ανυποψίαστα του θύματα-ως επί το πλείστον ζευγάρια-για το ξυρισμένο κεφάλι της συζύγου του Ουίλμπουρ Σμιθ, Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ την οποία παρομοίασε με μια αποτυχημένη εκδοχή της Ντέμι Μουρ, έκανε έξαλλο τον ηθοποιό, ο οποίος αν και αρχικά φάνηκε να γελάει με το αστείο, μετά βλέποντας ενοχλημένη τη σύντροφό του αντέδρασε απειλώντας εκτός μικροφώνου τον παρουσιαστή ότι “Δεν θα πιάνεις στο γαμ...στόμα σου το όνομα της γυναίκας μου”.
Αλλά δεν έμεινε εκεί: ανέβηκε πάνω στη σκηνή και φρόντισε να “υπερασπιστεί” τη χαμένη τιμή της γυναίκας του η οποία έχει ξυρίσει το κεφάλι της επειδή πάσχει από αλωπεκία με μια κανονικότατη σφαλιάρα. Ενδεχομένως όλο αυτό να είχε προκαλέσει την παρέμβαση της ειδικής ασφάλειας του Kodak Theatre, που θα μπορούσε να οδηγήσει τον Σμιθ προς την έξοδο ή να είχε κάνει τους συντελεστές να προχωρήσουν προς την αφαίρεση του επικείμενου αγαλματίδιου προς τον ηθοποιό. Αντιθέτως, όμως, το Όσκαρ δόθηκε κανονικά και ο μετανιωμένος ηθοποιός ζήτησε συγγνώμη από την Ακαδημία και τον ηθοποιό για τη συμπεριφορά του. Και ούτε γάτα, ούτε ζημιά. Ή τουλάχιστον προς στιγμήν.
Το παράδοξο, βέβαια, είναι ότι ο ρόλος για τον οποίο ο διάσημος ηθοποιός απέσπασε το Όσκαρ Α Ανδρικού ρόλου μιλάει για τον πατέρα-αφέντη και προστάτη των δυο κορυφαίων τενιστριών του κόσμου, των Βίνους και Σερίνα Γουίλιαμς, γεγονός που προκαλεί σκέψεις αν τελικά η επίδειξη ανδρικής προστασίας δεν ήταν απλώς συνέχεια της κινηματογραφικής ερμηνείας και δεν ήταν εντελώς στημένη. Άλλοι πάλι μίλησαν για το εύθραυστο θυμικό του ηθοποιού καθώς όχι μόνο αγωνιούσε για το αν θα ήταν αυτός τελικά που θα κέρδιζε το Όσκαρ αλλά είχε άγχος για την κατάσταση της συζύγου του, η οποία ομολογουμένως έχει δηλώσει ότι βασανίζεται, εδώ και χρόνια, εκτός από αλωπεκία, από κατάθλιψη.
Η αμφιθυμία μεταξύ χαράς και τύψεων για τη σύντροφό του ενδεχομένως κατά πολλούς να δικαιολογεί και την αυθόρμητη αυτή ενέργεια του Σμιθ. Κατά πολλούς όμως, ειδικά σε περίοδο του #metoo απλώς ρίχνει νερό στο μύλο της βιαιοπραγίας και της πατριαρχίας, για την οποία έσπευσαν πολλοί να μιλήσουν παρομοιάζοντας τον Σμιθ με τον κλασικό, μάτσο άνδρα που χειροδικεί εν ονόματι της γυναίκας του.
Άλλοι πάλι είπαν ότι είναι ένας ιππότης παλιάς κοπής με ιδιαίτερη ευαισθησία. Μια άποψη που ενδεχομένως να ασπάζονταν πολλοί από τους παρευρισκόμενους στην αίθουσα οι οποίοι έσπευσαν να τον χειροκροτήσουν θερμά τον Σμιθ όταν παρέλαβε το Όσκαρ χωρίς να δείχνουν να ενοχλούνται ούτε για το χαστούκι αλλά ούτε και το παράταιρο ματσίσμο. Ακόμα και στην πολύ ευαίσθητη με την πολιτική ορθότητα Αμερική, οι θέσεις και οι αντιδράσεις έμοιαζαν εξ αρχής διχασμένες. Χαρακτηριστικό είναι ότι την επόμενη μέρα της τελετής στο πολύ δημοφιλές “Καλημέρα Αμερική” ο Τζορτζ Στεφανόπουλος περιέγραψε το χαστούκι ως “κάτι ανήκουστο, που δεν είχαμε δει προηγουμένως και είναι πολύ δύσκολο να αποκωδικοποιήσουμε. Ο Γουίλ Σμιθ να ανεβαίνει στα σκαλιά αμέσως μετά το αστείο που έκανε ο Κρις Ροκ στη γυναίκα του και να του επιτίθεται”. Αρνήθηκε, όμως, όπως και οι καλεσμένοι του να πάρει θέση ή να σχολιάσει περαιτέρω.
Επίσης, σε εκτενές ρεπορτάζ τους οι New York Times ανέφεραν ότι η Ακαδημία δεν είχε σκεφτεί ακόμα να πάρει πίσω το Όσκαρ από τον διάσημο ηθοποιό αρκούμενη σε μια λιτή και αόριστη ανακοίνωση περί καταδίκης της βίας. Ο συντάκτης των ΝΥΤ ζήτησε μάλιστα τη γνώμη του ανταποκριτή τους στο Λος Άντζελες, ο οποίος παρακολουθεί χρόνια την τελετή και εκείνος σημείωσε πως “Ήταν κάτι απαίσιο και προκάλεσε σύγχυση και αμηχανία. Αντί να εστιάζουμε στην αξία των Όσκαρ και το προφίλ των νικητών απλώς τώρα μιλάμε για έναν τύπο που επιτέθηκε σε έναν άλλο πάνω στη σκηνή. Αυτό είναι κάτι απόλυτα ντροπιαστικό για το θεσμό” κατέληξε.
Οι διχασμένες αντιδράσεις στο ίντερνετ
Ωστόσο μια ματιά στο διαδίκτυο, αρκεί για να πείσει πως το τοπίο είναι εντελώς διαφορετικό με το κοινό να μοιράζεται στα δυο: “Ολο αυτό ήταν απαράδεκτο. Και μακάρι να μη χρειαζόταν να εξηγήσω γιατί τα πρότυπα τέτοιου είδους machο αρσενικού (ακόμα κι αν ο σκοπός τους είναι υπεράσπισης της γυναίκας) είναι αυτά που προσπαθούμε να ξεπεράσουμε πια. Για καλό και των ίδιων των αντρών πάνω από όλα, αλλά κι εμάς των γυναικών που μάθαμε να μάς σώζουν ως κορασίδες ιν ντιστρές” έγραφε στην ανάρτησή της στα social media μια ειδική στο σινεμά Ελληνίδα δημοσιογράφος που έχει καλύψει αρκετές φορές την τελετή των Όσκαρ συμπληρώνοντας πως “Νομίζω ότι ο Γουίλ Σμιθ είχε πιει πολύ, γιατί το άγχος μιας οσκαρικής βραδιάς δεν θα το μάθουμε ποτέ. Φάνηκε και μετά στον ευχαριστήριο λόγο του. Δεν μπορούσε να βάλει δυο προτάσεις με νόημα στη σειρά. Δεν νομίζω ότι ήταν μόνο συγκίνηση. Εχω όμως και μία άλλη αίσθηση. Οτι αυτή είναι η αντίδραση ενός ανθρώπου που δεν μπορεί να αποδεχθεί το καλό στη ζωή του. Ζει 6 μήνες τώρα μία αντίστροφη μέτρηση προς την πιο λαμπερή του νύχτα, στην ουσία έρχεται χθες για να κάνει το γύρο του θριάμβου, το έχει σίγουρο - θα είναι η στιγμή του. Κι αυτός βρίσκει αφορμή να την κατουρήσει. Γρήγορα για therapy”. Μιλώντας μάλιστα για ψυχοθεραπεία πολλοί έσπευσαν να αναλύσουν το προβληματικό προφίλ του διάσημου ηθοποιού ο οποίος όταν ήταν εννέα ετών είδε τον πατέρα του να ρίχνει μπουνιά στο κεφάλι της μητέρας του και να την ξαπλώνει αιμόφυρτη-και δεν ήταν το μοναδικό περιστατικό αφού αυτό επαναλήφθηκε πολλές φορές. Είχε πει μάλιστα σε συνέντευξή του ότι αυτός ήταν ο λόγος που αποφάσισε να γίνει κωμικός επειδή ακριβώς ήθελε να κάνει τους ανθρώπους να γελάνε “γιατί αν τους έκανα χαρούμενους θα προστάτευα τον εαυτό μου και τους δικούς μου από τα ξεσπάσματα της βίας”. Ενδεχομένως με αυτόν τον τρόπο να απωθούσε και ο ίδιος τη βιωμένη στο πετσί του βία αλλά, όπως λένε και οι ειδικοί, η βία αναπαράγει τη βία με ύπουλο και αποφασιστικό τρόπο.
Η ειρωνεία είναι ότι ο Σμιθ, μετά από όλα αυτά,όχι μόνο δεν απομακρύνθηκε από τον πατέρα του, αλλά σε μια αντιστροφή ρόλων τον έχρισε ατζέντη του χρησιμοποιώντας αυτόν τον χαρακτήρα ως ασπίδα προστασίας του. Όταν πέθανε όμως αποφάσισε να μιλήσει λέγοντας πως μπορεί να ήταν βασανιστής του αλλά ήταν από τους σπουδαιότερους ανθρώπους που είχε γνωρίσει. Το ίδιο λοιπόν φαίνεται να ισχύει για τον ίδιο: ένας χαρισματικός ηθοποιός που μας έχει συγκινήσει στον ρόλο του προστάτη του μικρού του γιου στο “Κυνήγι της ευτυχίας” τώρα μοιάζει ως ο βίαιος προασπιστής της πιο κακής εκδοχής του εαυτού του. Και σαν να μην έφτανε αυτό έψαχνε να βρει αναλογίες ανάμεσα στον εαυτό του και τον ήρωα που υποδύεται στην ταινία του για να στηρίξει την αδικαιολόγηση αυτή αντίδραση του βάζοντας τα κλάματα επί σκηνής.
Πολλοί κωμικοί πάντως που συνηθίζουν να κάνουν ακραίες πλάκες στις stand up comedy εμφανίσεις τους έδειξαν να αντιδρούν στην κίνηση του Γουίλ Σμιθ λέγοντας πως δίνει ιδέες σε πολλούς που θα σπεύσουν να μιμηθούν το παράδειγμά του δήθεν ενοχλημένοι από τα αστεία που ακούνε να γίνονται εις βάρος τους. Δεν είναι τυχαίο οτι η επίσης υποψήφια για Όσκαρ Α γυναικείου Πενέλοπε Κρουζ και ο άνδρας της Χαβιέρ Μπαρδέμ, παρότι δέχτηκαν χοντρή πλάκα από τον κάπως εξοργιστικό, η αλήθεια είναι, παρουσιαστή της τελετής των Όσκαρ, γέλασαν απλώς αμήχανα. Ωστόσο, κανείς ή καμία από τα μέλη της Ακαδημίας δεν έσπευσαν να σχολιάσουν το γεγονός παρότι ερωτήθηκαν επίμονα-ειδικά από τους δημοσιογράφους του περιοδικού Vanity Fair οι οποίοι είναι και διοργανωτές των πάρτι που λαμβάνουν χώρα μετά την τελετή των Όσκαρ. Ακόμα και η Γούπι Γκόλντμπεργκ, η οποία όχι μόνο είναι μέλος της Ακαδημίας αλλά εχει παρουσιάσει ή έχει συμμετάσχει πολλές φορές στην τελετή είπε ότι δεν βρίσκει τον λόγο να αφαιρεθεί από τον Ουίλμπουρ Σμιθ το Όσκαρ από τη στιγμή που ο ίδιος ο παρουσιαστής τον συγχώρεσε. Παρ'όλα αυτά είπε “ότι ενδεχομένως να υπάρξουν κάποιες συνέπειες αλλά δεν ξέρουμε ποιες θα είναι αυτές”.
Ακόμα και στην Ελλάδα πάντως υπήρξε τεράστια συζήτηση και διχασμός, για μια ακόμα φορά, στα social media που αυτή τη φορά βρήκαν νέο αντικείμενο αντιδικίας. Θύελλα μάλιστα αντιδράσεων προκάλεσε η ανάρτηση του συγγραφέα Χρήστου Χωμενίδη ο οποίος αναφέρθηκε στο χαστούκι που έδωσε ο Γουίλ Σμιθ στον Κρις Ροκ με ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook λέγοντας πως «Δεν συζητώ για το συγκεκριμένο περιστατικό, για το εάν επρόκειτο για χυδαία προσβολή ή ατυχές αστείο ή ίσως ακόμα και για καθαρή παρεξήγηση.
Ένα πιστεύω ωστόσο ακράδαντα. Πως ένας άντρας πρέπει να είναι διατεθειμένος και να έρθει στα χέρια, και να φάει ξύλο και να ρίξει ξύλο υπερασπιζόμενος τη γυναίκα που συνοδεύει.
Όχι βεβαίως από ιδιοκτησιακή αντίληψη. Αλλά από ένα αρχαίο αίσθημα τιμής. Ανδρείας. Ας μη φοβόματε τις λέξεις, λεβεντιάς. Που αν χαθεί, θα καταντήσουμε άχθος αρούρης.-»
Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια
Πάντως η αλήθεια είναι πως η έχθρα ανάμεσα στον Σμιθ και τον Ροκ δεν είναι αυθόρμητη ούτε τυχαία αλλά κρατάει χρόνια αφού ο παρουσιαστής είχε αναφερθεί ξανά ειρωνικά στη σύζυγό του Σμιθ στο παρελθόν.
Δείτε τον μονόλογο του Κρις Ροκ το 2016 στον οποίο σχολιάζει την απουσία της Τζέιντα Πίνκετ
Όταν το 2016 το ζεύγος Σμιθ είχε αναλάβει την πρωτοβουλία να μποικοτάρει τα Όσκαρ επειδή οι υποψήφιοι ήταν, κατά συντριπτική πλειοψηφία λευκοί, ο Ροκ είχε ειρωνευθεί την Τζέιντα λέγοντας πως “Υποτίθεται δεν εμφανίζεται στην τελετή σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Το να μποικοτάρει, όμως, η Τζέιντα τα Όσκαρ είναι σαν να λέω εγω ότι μποικοτάρω τα εσώρουχα της Ριάννα. Προφανώς δεν με έχουν καλέσει”. Πρόκειται για ένα αντίστοιχα κακόγουστο αστείο που σίγουρα δεν θα είχε διαγράψει από τη μνήμη του ο Σμιθ καθώς καθόταν ανυπόμονος στις πρώτες σειρές ώστε να μπορεί να ανεβεί γρήγορα όχι μόνο για να δώσει το ξεγυρισμένο χαστούκι αλλά για να παραλάβει και το αγαλματίδιο. Όσο για την Τζέιντα αρνήθηκε να αναφερθεί στο συμβαν και αρκέστηκε σε ένα λακωνικό αλλά μεστό σε νοήματα, δηλωτικό της υποστήριξης προς την κίνηση του συζύγου, της “Έτσι το κάνουμε Εμείς”.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι έτσι δεν το κάνουν ποτέ στα Όσκαρ αλλά έτσι ανακαλύπτουν ότι ενδεχομένως να ήθελαν να το κάνουν. Γιατί τη βία πολλοί εμίσησαν, τη δόξα όμως ουδείς. Γι αυτό και μόνο, για τους απρόσμενα υψηλούς δείκτες τηλεθέασης που κέρδισε η τελετή, οι διοργανωτές θα έπρεπε σίγουρα να δοξάζουν τον βίαιο κωμικό για τη χάρη που τους έκανε ξαναφέρνοντας έναν ξεχασμένο, για πολλούς θεσμό, στην πρώτη γραμμή ραπίζοντας το όπως ακριβώς το ίδιο θα ήθελε. Τυχαίο; Η συνέχεια θα δείξει.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:
• Νέα Σμύρνη: 20χρονος εισέβαλε σε κηδεία και προκάλεσε πανικό – Χόρευε πάνω από το φέρετρο
• Οι 10+1 χριστουγεννιάτικες ταινίες που αξίζεις να δεις αυτές τις γιορτές - Δείτε trailers
Ακολουθήστε το Tothemaonline.com στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις