Σοκ προκαλεί στον καλλιτεχνικό κόσμο της Γαλλίας η αποκάλυψη ότι ο διάσημος ζωγράφος και καλλιτέχνης Κλοντ Λεβέκ βρίσκεται σε προκαταρκτική εισαγγελική έρευνα, από το 2019, για «βιασμό και σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκων». Κάποιοι, ωστόσο, γνώριζαν τα γεγονότα...
Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, μια καλλιτέχνης -η οποία προτιμά να διατηρήσει την ανωνυμία της- ρώτησε μια γκαλερίστα στο Παρίσι γιατί δεν εκθέτει έργα γυναικών. «Δεν έχω γυναίκες καλλιτέχνες, αλλά έχω έναν παιδόφιλο», της απάντησε, μεταξύ σοβαρού και αστείου. «Σε κάθε περίπτωση, η απάντησή της συνοψίζει το ζήτημα. Δεν το αποκάλυψα ποτέ, αλλά όταν πήγαινα σε εκθέσεις καλλιτεχνών κρατούσα πάντα σφιχτά το χέρι του μικρού μου αγοριού», διηγείται σήμερα η καλλιτέχνης στην Le Monde.
Ο καλλιτέχνης Κλοντ Λεβέκ
Πρόκειται για το δεύτερο τεράστιο σκάνδαλο παιδοφιλίας, με διάσημους πρωταγωνιστές, που συγκλονίζει τη Γαλλία τις τελευταίες ημέρες. Προηγήθηκε το σκάνδαλο με τον διάσημο αναλυτή και καθηγητή Ολιβιέ Ντιαμέλ, ο οποίος βίαζε επί σειρά ετών τον 14χρονο γιό της γυναίκας του, από τον πρώτο γάμο της με τον πρώην υπουργό Μπερνάρ Κουσνέρ.
Ο παιδόφιλος διάσημος καλλιτέχνης
«Πως είναι δυνατόν ο Κλοντ Λεβέκ να έκανε τόσο μεγάλη καριέρα, ενώ όλοι το ήξεραν εδώ και πολλά χρόνια; Μα να φτάσει ως την Biennale της Βενετίας; Οργή. Πρέπει να πάρουμε μαθήματα από αυτά τα γεγονότα», έγραψε η διάσημη κριτικός τέχνης Marie Chênel σε ένα Tweet που διάβασαν χιλιάδες άνθρωποι.
Η ανάρτηση της Marie Chênel συμπυκνώνει το σοκ του κόσμου της τέχνης στη Γαλλία, από τη στιγμή που η εφημερίδα Le Monde αποκάλυψε, στις 10 Ιανουαρίου 2021, την αγωγή που κατέθεσε ο γλύπτης Laurent Faulon εναντίον του καλλιτέχνη Κλοντ Λεβέκ, τον Μάιο 2019, για «βιασμό και κακοποίηση ανηλίκου κάτω των 15 ετών». Ο κ. Faulon, γλύπτης 51 ετών σήμερα, κατήγγειλε ότι ο κ. Λεβέκ τον βίαζε από τα 10 ως τα 17 του χρόνια. Το ενημερωτικό σάιτ Mediapart δημοσίευσε επίσης μια μεγάλη έρευνα, στις 13 Ιανουαρίου, που ενοχοποιεί πλήρως τον Κλοντ Λεβέκ.
Η εισαγγελική έρευνα εναντίον του βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και ο καλλιτεχνικός κόσμος βρίσκεται σε κατάσταση σοκ. Όλοι ωστόσο έβλεπαν τον Κλοντ Λεβέκ να περιβάλλεται από έφηβα αγόρια σε εκθέσεις και σε δείπνα σε γκαλερί. Κάποιοι είχαν ακούσει τις φήμες. «Ήταν σαν ένα σύννεφο πάνω από το κεφάλι μας, εδώ και τριάντα χρόνια. Όλοι ήξεραν ότι του άρεσε να περιβάλλεται από νεαρά έφηβα αγόρια και αρκετοί είχαν σοβαρές υποψίες για το τι συνέβαινε. Αλλά τι να πεις εναντίον ενός ανθρώπου με τόσο ειδικό βάρος και αύρα όταν τα μόνα στοιχεία είναι οι φήμες και δεν υπάρχουν μαρτυρίες; Επρόκειτο για έναν καλλιτέχνη που σκορπούσε δέος, με απίστευτο έργο», σχολιάζει καλλιτεχνικός παράγοντας που γνώριζε τον Κλοντ Λεβέκ.
Τα νεαρά αγόρια που τον περιέβαλαν, ο Κλοντ Λεβέκ τα παρουσίαζε ως ανιψιούς, βαφτιστήρια, βοηθούς του. Η εμμονή του με τον κόσμο των εφήβων και των παιδιών, η οποία είναι ιδιαίτερα προφανής στο καλλιτεχνικό του έργο, εθεωρείτο «καλλιτεχνική ιδιοφυία».
«Θυμάμαι ότι βλέποντάς τον περιτριγυρισμένο από νεαρά αγόρια ένιωθα πάντα άβολα. Αλλά το ξεπερνούσα γιατί η οικογένεια, οι φίλοι και οι συγγενείς αυτών των αγοριών δεν έμοιαζαν αρνητικοί. Μια συλλογική ανοχή σκέπαζε τα γεγονότα. Ξέρω επίσης ότι ο Κλοντ Λεβέκ διατηρούσε πολύ δυνατές σχέσεις με τις μητέρες αυτών των αγοριών, σχέσεις σχεδόν ερωτικές. Φαίνεται ότι είχε εξελίξει τρομερά την τεχνική του», αφηγείται στην Le Monde κάποιος από τον κύκλο του καλλιτέχνη.
Η σιωπή του χώρου της Τέχνης
Το ίδιο συνέβαινε και με το καλλιτεχνικό περιβάλλον: συλλέκτες, ειδικοί, γκαλερίστες, διευθυντές μουσείων, κριτικοί τέχνης, καλλιτέχνες όλοι έδειχναν να γνωρίζουν αλλά να μην ενοχλούνται από τα γεγονότα. «Όλοι τον εμπιστεύονταν εξαιτίας της μαγείας που κρύβει η τέχνη του, αλλά και γιατί έκανε ακτιβισμό για θέματα κοινωνίας και πολιτικής. Ήταν όλα για κάλυψη; Επίσης έκανε συνεχείς αναφορές στην παιδική του ηλικία, την είχε θεοποιήσει, ήταν κάτι ιερό. Όλα αυτά έκαναν το έργο του τεράστιο και αναγνωρισμένο», αναφέρει μια διευθύντρια μουσείου.
Σήμερα, οι μαρτυρίες για την περίεργη ζωή αυτού του εκκεντρικού καλλιτέχνη πολλαπλασιάζονται. Κάποιος θυμάται ότι στο σπίτι του Μοντρέιγ, κοντά στο Παρίσι, ο Κλοντ Λεβέκ είχε ένα παιδικό δωμάτιο, γεμάτο παιχνίδια στα ράφια και έλεγε ότι τα κρατούσε για να παίζουν τα παιδιά των φίλων του. Στο εξοχικό του είχε παιχνίδια στον κήπο. Κάποιος άλλος θυμάται ότι γνώρισε μια μητέρα που του εξομολογήθηκε ότι «ο Κλοντ Λεβέκ κοιμάται στο δωμάτιο του γιού μου, 15 ετών» και έδειχνε περήφανη γιατί εκείνος είχε επιλέξει το δικό της παιδί.
Η καταγγελία του γλύπτη
Το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται όταν ο γλύπτης Laurent Faulon μίλησε στην εφημερίδα Le Monde για τα γεγονότα. Εξομολογήθηκε ότι για χρόνια έπαιρνε ναρκωτικά για να αντέξει «αυτόν τον πιεστικό πόνο» και η εξάρτησή του ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1980, όταν ήταν 16 ετών. Ο γλύπτης, ο οποίος σήμερα είναι 51 ετών και ζει στην Ελβετία, έκρυψε τα γεγονότα από όλους, ακόμη και από τη γυναίκα του. Αποφάσισε να μιλήσει το 2019. Αρχικά ήρθε σε επαφή με αρμόδιους συλλόγους και τελικά κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στη δικαιοσύνη. Τον Φεβρουάριο 2019 έστειλε επιστολή στον εισαγγελέα και κατήγγειλε ότι υπέστη σεξουαλική κακοποίηση, μεταξύ 10 και 17 ετών, από τον Κλοντ Λεβέκ. «Έχω συνείδηση ότι οι πράξεις του έχουν πιθανόν παραγραφεί, αλλά είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν ένας ή δύο ανήλικοι που βρίσκονται σε κίνδυνο σεξουαλικής κακοποίησης από τον ίδιο άνθρωπο», έγραφε ο γλύπτης στην 8σέλιδη επιστολή του.
Όπως εξομολογήθηκε ο γλύπτης στην Le Monde, ο Κλοντ Λεβέκ τον γνώρισε το 1973, όταν ήταν 3 ετών. «Όταν εμφανίστηκε στην οικογένειά μου ήμουν 3 ετών. Είμασταν μια φτωχή οικογένεια. Εκείνος εγκαταστάθηκε με την τεράστια κουλτούρα του και θεωρούσαμε ότι αυτό μας ανεβάζει επίπεδο. Γοήτευσε τους γονείς μου, ειδικά τη μητέρα μου. Μας καλούσε σε εκθέσεις, συναυλίες, εγκαίνια. Μας έκανε να ανακαλύψουμε έναν άγνωστο κόσμο».
Ο 67χρονος Κλοντ Λεβέκ θεωρείται εξέχουσα προσωπικότητα στον κόσμο της τέχνης, στη Γαλλία. Γεννήθηκε το 1953 στην πόλη Νιέβρ, 200 χιλιόμετρα από το Παρίσι, από ταπεινή οικογένεια. Κάτοικος στη συνέχεια του προαστίου Μοντρέιγ του Παρισιού έκανε εκθέσεις στα μεγαλύτερα σημεία του κόσμου: στο PS1 της Νέας Υόρκης, στην Biennale της Λυόν, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Παρισιού, στο Mamco της Γενεύης, και πρόσφατα στην Opéra de Paris για τα 350 χρόνια της, μεταξύ άλλων. Το 2009, εκπροσώπησε τη Γαλλία στην Biennale της Βενετίας. Το 2011, αρνήθηκε τον τίτλο της Λεγεώνας της Τιμής, αλλά ο Εμανουέλ Μακρόν πατάει ακόμη ως σήμερα ένα από τα μάλλινα χαλιά που έχει φτιάξει, το οποίο ονομάζεται Soleil noir, και αναπαριστά έναν τεράστιο πολυέλαιο από κρύσταλο.
Μετά την μηνυτήρια αναφορά του γλύπτη Laurent Faulon το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Mamco) της Γενεύης, εξαφάνισε από το σάιτ του κάθε αναφορά του Κλοντ Λεβέκ, ο οποίος έκανε έκθεση εκεί το 2003. «Αποφασίσαμε να ακυρώσουμε κάθε παρουσία του έργου του από τους τοίχους μας», εξηγεί ο διευθυντής του μουσείου Lionel Bovier. «Δεν έχω ποτέ δουλέψει με αυτόν τον καλλιτέχνη, αλλά το έργο του θα καταρρεύσει μόλις αποδειχθούν οι κατηγορίες. Δεν μπορώ να αποδώσω εγώ το κατηγορητήριο αλλά ένα πράγμα ξέρω: δεν θα μπορούσε ποτέ ξανά να κοιτάξω τα έργα του χωρίς να διακρίνω στοιχεία των εγκλημάτων που τον βαραίνουν».
Πηγή: iefimerida.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:
• Έξαρση τριών εποχικών λοιμώξεων στην Κύπρο - Μεγάλη πίεση στα νοσηλευτήρια
• Αζερμπαϊτζάν: Το αεροπλάνο που συνετρίβη στο Καζακστάν χτυπήθηκε από ρωσικό πύραυλο
• «Αλμυρό» βούτυρο: Γιατί γίνεται όλο και πιο ακριβό - Εκτόξευση των τιμών σε όλη την Ευρώπη
• Google: Ξεκινά την παρακολούθηση όλων των συσκευών σε 8 εβδομάδες
• Αυτός είναι ο Κύπριος στη λίστα με τα αγαπημένα τραγούδια του Ομπάμα για το 2024
• Αριστοτέλους - Εφραίμ: Η μεγάλη αγκαλιά στα παιδιά τους και οι ευχές τους
Ακολουθήστε το Tothemaonline.com στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις